log: https://www.xcontest.org/hungary/repulesek/reszletei:FireWing/25.08.2024/11:03
Beszámoló:
A magasságnyerési országos rekordot Varga Norbi tartotta 2018 óta 2582 méterrel. Évek óta
szemezgetek ezzel a rekorddal, kihívást láttam benne, mivel ez már egy olyan magasság,
aminek a megdöntésének fizikai, meteorológiai, biztonsági, és jogszabályi korlátai is vannak.
A siker egyik fő összetevője, ahogy mondani szokás: a bányából kell hozzá kitekerni, azaz
nagyon alacsonyról, talaj közelből kell termiket megfogni és onnan kitekerni, a másik
szükséges pont a nem ellenőrzött légtér legfelső magasságáig, azaz 2900 méterig kell
kiemelkedni. Lássuk be, mindkettő elég ritkán tud megvalósulni, hát még a kettő együtt, egy
repülés alatt, főleg tandemernyővel! Ráadásul a szabályzat alapján legalább 100 méterrel
meg kell dönteni az előző rekordot, ahhoz, hogy bejegyezhető legyen. Ez alapján a rekord
megdöntéséhez max 218 méter tengerszint feletti magasságról kell indítani az emelkedést,
ami az Alföldön kb 118 méter talajtól számított távolságot jelent. Ebből látszott, hogy ez a
rekord már csak egy alkalommal dönthető meg, hiszen az újabb rekordernek további 100
méterrel alacsonyabbról kellene kiemelkednie (kb. 15 méterről), ami igencsak valószerűtlen
(vagy szó szerint bányából kell startolni :D).
Két éve Alex fiammal egyszer majdnem sikerült a rekordot megdönteni, akkor talajtól 116
méterről tekertünk ki, viszont hiába volt 3000 méteren a felhőalap, 2200-on szegény gyomra
nem bírta tovább a megpróbáltatásokat, így leszállni kényszerültünk.
Na, ma viszont nem kifejezetten erre a rekordra készültünk, az mellékesen adódott 🙂 Lássuk
a történetet lépésről lépésre! Párommal, Zsófival egy 50 km-es FAI háromszög céltáv
megrepülésével szerettünk volna rekordot felállítani, mivel ezzel több további rekord
felállítása, vagy meglévő rekord megdöntése is megtörténne. És bár valószínűleg lehetett
volna aznap nagyobbat is menni, de inkább biztosra mentünk, egy 50 km-es feladatot írtunk
ki Kalocsáról indulva. Az előrejelzés alapján délben gyenge (5-6 km/h), nyugati széllel indult
volna a repülés, majd késődélutánra átfordulást ígértek ÉK-re. Ez alapján az első szárat kelet
felé terveztük, Soltvadkert irányába, 19 km hátszélben. Második fordulópont onnan ÉNY-ra
Nagykékes településnél, 15 km oldalszélben. Végül vissza DNY-ra a reptérre 16 km-t, addigra
ismét hátszélben. Ideálisan hangzott, de az előrejelzés természetesen ma sem jött be, mint
azt az év során is sokszor tapasztalhattuk 🙂 Első csörlős húzásból nem is tudtunk
fennmaradni, gyengén indult a nap. Az egy órája felhúzott pilóták is a fejünk felett
egerésztek még csak, nem tudtak távra indulni. Második húzásra jobban adta, viszont 11
km/h keleti szél fogadott minket kb 1500-on. Magasabban már kicsit gyengébb volt a szél
és az első termikből – ami a legerősebb volt a repülésünk során (6 m/s) – egészen 2200-ig
emelkedtünk. A felhőkép is optimálisabb volt nyugatra, szívünk szerint arra kezdtünk volna,
mi viszont a kiírt feladat miatt mindenképp a keleti irányt erőltettük. Kicsit küzdősen, vissza-
vissza sodródva, párszáz méterekről mindig max 1700 m-ig emelkedve eljutottunk az első
fordulópontunkra. Gondoltam, az eddigi szembeszél legalább kedvezni fog a második száron
oldal-hátszél formájában, ami részben így is volt, viszont alig találtunk újabb termiket és
haladtunk ugyan, de egyre csak lejjebb és lejjebb kerültünk. Messze voltunk mindentől, a
végtelen puszta közepén, láttuk magunk előtt a kb 10 km sétálást a 40 fok melegben, a tűző
napon… Talán ez adott motivációt, ugyanis már szinte leszállni készültünk, Zsófi már levette
a síszemüvegét, kiült a beülőből, mikor becsippant valami és fogcsikorgatva, de sikerült
felkapaszkodni vele. Ekkor voltunk 71 m-en talajszint felett, 158 m-en tengerszint felett.
Sokáig csak fél körön emelt, néha abbamaradt, kicsit arréb folytatódott, ezek miatt nagyon
türelmesnek kellett lenni, de beleadtunk mindent, amit csak lehetett. 200-300 méteren
vergődve sodródtunk így pár kilométeren át, amikor is megláttunk egy korábban leégett
tarlót, körülötte vagy 6 porördöggel! Bejött a sejtésünk, hogy ott lesz emelés. Némileg
turbulens volt, de legalább emelt és végül megszűnt az is 1000 méteren. Láttunk korábban
egy nagyobb felhőt a távolban előttünk, ebből az 1000 m magasságból viszont már
megkockáztatható volt a besiklásunk alá. Ez lett az első kumónk, előtte a kékségben
bóklásztunk. Odaérve, ismét kb 200 méterről kezdtünk el tekerni és a legnagyobb
örömünkre 2900-ig meg sem álltunk. Itt azonban gyorsan ki kellett szállni az emelésből, mert
a felhő aljáig még mindig volt magasság, viszont légtérhatáron voltunk! Nagy volt az
ujjongás, tudtuk, hogy megvan a magasságnyerés rekord, de gyorsan észhez kellett térni a
mámorból, mert az eredeti feladat még hátra volt 🙂 Termikelés közben a szél az ígérteknek
megfelelően beállt ÉK-re és el is sodort minket pár kilométerre az érintendő második
fordulóponttól, így ismét szembeszélben kellett haladnunk egy darabig, de 2900-ról ez nem
tűnt túl aggályosnak 🙂 Beértünk a kitűzött második fordulópontra, hátra arc és irány vissza a
reptérre hátszélben a harmadik száron. Ez volt a legnyugisabb része a repülésünknek, több
termikkel is találkoztunk még, miközben a szél folyamatosan jó irányba sodort bennünket.
Sok helyen leszáradt kukoricacsuhékkal tekertünk együtt, szépen festették a levegőt. A szár
felétől már biztos volt, hogy visszaérünk és teljesítjük a kiírt feladatot. Ez olyan jól sikerült,
hogy még egyszer kiemelkedtünk a reptéren 2700-ra (emelt volna feljebb is, de biztosra
mentünk) és már rekordon kívül, de rátágítottunk még 15 km-t a háromszögre (ami így 65
km lett összesen). Visszaértünk és az autó mellett szálltunk le, 4 óra 55 perc repülés után.
Óriási és izgalmas élmény volt, imádtuk. Zsófi nagyon szuper tandemutas, igazi Co-pilot! <3
Ezzel a repülésünkkel a következő rekordbejegyzéseket tudtuk regisztrálni:
- Országos és nemzeti tandem FAI háromszög rekord: 50,1 km
- Országos és nemzeti tandem sebesség rekord 50 km-es FAI háromszögön: 13,7 km/h
- Országos tandem szabad hurok rekord: 44,1 km
- Országos és nemzeti tandem magasságnyerés rekord: 2742 méter