Haskó Dávid 2022.08.03-án hatalmasat repült, de sajnos nem sikerült FAI szabályai szerint bezárnia, így nem minősül hivatalosan rekordnak. Ettől függetlenül óriási elismerést igényel a közel 11 órás repülése!
Többen is kértek egy beszámolót a szerdai 265 km-es FAI háromszögről és felmerültek olyan kérdések, hogy hogyan lehet 11 órát repülni. Már régóta szemezgetek ezzel a távval, de eddig vagy nem volt jó az idő, vagy dolgoznom kellett. Végre lett 2 hét szabadságom, amit Olaszországban az alpok déli részén töltöttem. Repültem 160-as hurkot Revineből, 100-as FAI háromszöget Bassanoból, de szerdán egész jó időt mondtak Antholz felé. Starthelynek a Staller nyereg feletti hegyoldalt választottam (Defereggen az XContesten), ami már Ausztriában van. Egy óra gyaloglás alatt fent voltunk a starthelyen kb. 20 másik pilótával. Sajnos a nyugati szél miatt elég sokat vártunk a starttal, de miután láttuk a live trackingen, hogy a Grente-ről (egy starthely kb 13km-re nyugatra) már elég sokan felszálltak, mi is lassan elindultunk. Itt állítólag 60 pilóta készülődött távra menni. Először nem sikerült kitekerni, de az első völgyátrepülés után már felhőalapra tekertünk, ami ekkor még csak olyan 2700m-en volt. Kis idő után már olyan jól adta, hogy a hegygerinc mentén tekerni se kellett csak kicsit belefékezni a termikbe. A Großglockner felé is egész jól, magasan átértünk, mindenhol jól adta. Az első fordulóponthoz kicsit kirepültem a Pasterze gleccser alatti tavak felé, amit igazából az FAI háromszöghez nem is kellett volna (itt levágta a csücsköt egy kicsit). Visszafelé ugyan ezen az úton már 3000 m fölé emelkedett a felhőalap és szintén nem kellett sokat tekerni. Olaszországba átrepülve kicsit érezhetővé vált az 5-10 kmh-s nyugatias szembeszél. Emiatt itt kicsit belassultam, mert mindig ki kellett tekerni és padlógázon tovább csak olyan 3 és 6 közötti siklószámot értem általában el. Az emelések sem voltak olyan nagyon bikák, örültem ha átlagban 2-es felettit sikerült megcentítozni. Így ment ez tovább Strezing felé, ahol a nagy völgykeresztezés előtt már 3600m-re tekertem. Viszont innen a gleccser felé olyan felhőút volt a hegygerinc felett, hogy szinte ki sem szálltam a gyorsítóból. Oda-vissza ez annyira megdobta az átlagomat, hogy a végén már 27 kmh feletti átlagot számolt az XCTrack. Ez a fordulópont a gleccser felett talán még látványosabb volt, mint a Großglockneri. Innen már enyhe hátszélben közeledtem a legkevésbé várt szakaszhoz, a Lüsen feletti 2000-res lapos, kerek dobocskák felé. Itt végig elég közel a talajhoz szenvedtem, hogy a 0,5-ös emelésekkel az itt erősebben fújó szélben ezt valahogy átvészeljem. Végül a csúcson lévő kereszt alatt repültem be a leebe a dolomitok felé. Ekkor már 18:30 körül járt az idő, ami azt jelenti, hogy hamarosan már csak a magasabb hegyek felett lehet csak emelést találni a nap csökkenő besugárzási szöge miatt. Szerencsére a nyugati 1000 méteres sziklafal emelt rendesen és az utolsó fordulópontot is sikerült még egy kicsit kitolnom dél felé (az XCTrack szerinti) a FAI háromszöghöz szükséges szektorba. Sok más ernyőssel együtt már 20 óra körül nem nagyon tudtunk rendesen kitekerni. Ilyen néhány 100 métert itt-ott sikerült, de a napnak már eléggé a vége felé járt. Még egy rizikós fennsík feletti átsiklás után a föld fölött csak kb. 100 méteren értünk át és innen már csak a végső besiklásra számítottunk az Antholz völgybe. De este olyan fél 9 felé egy északi domb felett, ahova a nap már biztos 2-3 órája nem sütött, megcsippant a varió. Sikerült még 300 métert kitekerni a kellemesen emelkedő valamiben, ami közben gondolkodtam, hogy honnan a csudából és miért jön itt fel a levegő? Aztán a végső-végső siklást a völgy közepe felett tettem meg olyan 10-es siklószámmal. Ilyenkor este a magasabb hegyek mentén már inkább süllyed a levegő (ezt lefordítva hegyszélnek hívják az osztrákok) és néha emiatt egy konvergencia alakul ki a völgy felett. Itt éppen nem emelt, de jóval messzebb sikerült siklanom, mint a többiek, akik a már beárnyékolt hegyoldal mellett döntöttek. Végül néhány perccel 9 óra előtt értem földet 265 km és 11 óra repülés után.
Sajnos nemzeti rekordnak nem felel meg, mert oda csak azt fogadják el FAI háromszögnek, amit 800 méterre bezársz és nekem még kb. 9 km hiányzott, amit már a nap elején 100%-ig tudtam, hogy nem fogok a helyi adottságok miatt elérni. Sajnos semmilyen hasonló háromszög nem fog megfelelni ennek, mert este már nem fogsz tudni a hegyen lévő starthely felé berepülni, ami 1000-2000 méterrel a völgy fölött van.
És hogy bírok 11 órát repülni? Ehhez sok éves tréning kell és természetesen megfelelő felszerelés. Pisicső, tele töltött hólyag az ivócsőhöz, szendvics és müzliszelet. Ezeket viszem magammal, de semmi más speciális titka nincsen. Már ott járok, hogy inkább idegesít, hogy ilyen hamar lemegy a nap és nem találok több emelést.